Terug naar Insights

125+ tips die je leert op een Scotwork cursus onderhandelen

Suzanne Reijn - Managing Partner Scotwork BeNeLux

Onze training Beter Onderhandelen, heet niet voor niets zo. Je krijgt meer dan 125 tips om een nog betere onderhandelaar te worden en wat nóg beter is: je leert precies hoe jij ze in de praktijk moet brengen voor een optimaal resultaat. Aan de hand van real life cases mag je drie dagen lang alle tips uitproberen om te ontdekken welke voor jou het beste gaan werken. Om een paar voorbeelden te noemen:

  • Onze wederpartij belt af dat ze niet willen komen om te onderhandelen tenzij we toegeven. Wat moet ik nu doen?
  • Moet ik aan de wederpartij vertellen wat onze belangrijkste punten zijn?
  • Ik ontvang een hele lijst van eisen, hoe moet ik daar nu mee omgaan?
  • Ik heb een onderhandeling en er is één onderwerp waar ik niet op kan toegeven. Hoe kan ik discussie over dat onderwerp vermijden?
  • Wie moet het eerste voorstel doen? Ikzelf of de ander?
  • Mijn klant zegt dat hij een goedkopere offerte heeft, moet ik nu daarin meegaan?
  • Ik moet met mijn leverancier een overeenkomst zien te krijgen, maar ook intern moeten we het eens worden. Hoe regel ik dat?

Wil jij weten of jouw onderhandelingsdilemma's ook worden behandeld tijdens de training, bel of mail ons gerust even om het na te gaan.

Hierbij vast eerste 5 tips om in de praktijk te brengen:

1. Wat moet ik doen als de ander een beter argument heeft dan ik?

Vaak heb je in je voorbereiding al nagedacht over de argumenten die je op tafel gaat brengen om de wederpartij met jou te laten instemmen. Eenmaal aan tafel blijkt dat je ander dat ook heeft gedaan én zijn argumenten zijn ook nog eens beter! Stop de discussie en breng een voorstel op tafel. Hiermee neem je het initiatief weer terug en je zal zien: een voorstel verslaat altijd een argument! 

2. Zomaar iets weggeven creëert goodwill?

Veel adviseurs geven tijdens een intakegesprek gratis advies. Ze hopen daarmee aan te tonen wat hun expertise is. Iedere week komen we ze tegen: deelnemers die zomaar iets weggeven. 'Goodwill' zeggen ze, als ik nu iets weggeef, dan krijg ik in een later stadium wel iets van de ander terug. Spijtig genoeg blijkt goodwill een bodemloze put. Als je iets gratis weggeeft, geef je het signaal dat het ook geen waarde heeft. En in plaats dat mensen het waarderen, worden ze er alleen maar hebberig van. Ze verwachten dat je volgende ook gratis weggeeft. Door een prijs te zetten op je toegevingen worden ze waardevol. 

3. Denk 'als' in plaats van 'nee'

Als iemand je iets voorstelt wat je niet wilt, is de reflex om direct 'nee' te zeggen. Vaak is het beter om na te denken wat er aan het voorstel moet veranderen om er 'ja' tegen te kunnen zeggen. Een onderhandelingsproces is tenslotte een manier om tot overeenstemming te komen en niet om een proces te blokkeren. 

4. Ik krijg iets waar ik niets mee kan

Soms krijg je een concessie waar je helemaal niks mee kan. De verleiding is groot om het direct af te wijzen. Beter om te onderzoeken wat de waarde van de concessie is en deze te bewaren om hem in een later stadium om te ruilen voor iets dat je wel wilt hebben.

5. Moet ik een fantastisch voorstel meteen accepteren?
Soms zit alles in het leven mee: je krijgt een voorstel dat aan alle kanten klopt. Maar moet je het dan ook meteen accepteren? Beter is om nog één kleine concessie te vragen, zodat de ander niet achteraf het gevoel krijgt dat hij te genereus is geweest. Bovendien wordt de deal er voor jou alleen nog maar beter van!

Als je alle 125+ tips wilt krijgen, schrijf dan in voor één van onze open trainingen. We hebben in het voorjaar nog enkele plaatsen beschikbaar, dus wees er snel bij!

Inschrijven kan via onze website!

Suzanne Reijn - Managing Partner Scotwork BeNeLux
Meer van Suzanne Reijn - Managing Partner Scotwork BeNeLux:
Winnende argumenten in een onderhandeling
De beste vragen om te stellen in een onderhandeling
Terug naar Insights

Abonneer je op onze blog

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. We value your privacy. For more information please refer to our Privacy Policy.